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"According to Vietnamese astrology, dates of birth are believed to be determinants of success, luck, character, and good match between individuals. But how far does this go? To document the influence of superstition on individuals' behavior, the authors examine fertility decisions made in Vietnam between 1976 and 1996. They find that birth cohorts in auspicious years are significantly larger than in other years. Children born in auspicious years moreover do better both in health and education. While parental characteristics seem to affect fertility choices and human development simultaneously, the analysis suggests that family planning is one key mechanism leading to the observed differences in outcomes: in a society in which superstition is widespread, children born in auspicious years are more likely to have been planned by their parents, thus benefiting from more favorable financial, psychological, or affective conditions for better human development. "--World Bank web site.
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"According to Vietnamese astrology, dates of birth are believed to be determinants of success, luck, character, and good match between individuals. But how far does this go? To document the influence of superstition on individuals' behavior, the authors examine fertility decisions made in Vietnam between 1976 and 1996. They find that birth cohorts in auspicious years are significantly larger than in other years. Children born in auspicious years moreover do better both in health and education. While parental characteristics seem to affect fertility choices and human development simultaneously, the analysis suggests that family planning is one key mechanism leading to the observed differences in outcomes: in a society in which superstition is widespread, children born in auspicious years are more likely to have been planned by their parents, thus benefiting from more favorable financial, psychological, or affective conditions for better human development. "--World Bank web site.
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Superstition --- Superstitions --- Psychological aspects --- Aspect psychologique
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Superstition --- Superstition --- Good and evil --- Religious aspects --- Christianity --- Religious aspects --- Christianity
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" Tout système religieux fondé sur un dieu si jaloux de ses droits qu'il s'offense des actions et des pensées des hommes, un dieu vindicatif qui veut qu'on défende sa cause, une telle religion, dis-je, doit rendre ses sectateurs inquiets, turbulents, inhumains, méchants par principes et implacables par devoir. Elle doit porter le trouble sur la Terre, toujours remplie de spéculateurs dont les idées sur la divinité ne s'accorderont jamais, elle doit appeler les peuples au combat toutes les fois qu'on leur dira que l'intérêt du Ciel l'exige. Mais Dieu ne parle jamais aux mortels que par des interprètes, et ceux-ci ne le font parler que suivant leurs propres intérêts ; et ces intérêts sont toujours très opposés à ceux de la société. Le vulgaire imbécile ne distinguera jamais son prêtre de son dieu. Dupe de sa confiance aveugle, il n'examinera point ses ordres, il marchera tête baissée contre ses ennemis, et sans s'informer jamais du sujet de la querelle (qu'il serait d'ailleurs incapable d'entendre), il égorgera sans scrupule ou s'exposera à mourir pour la défense d'une cause dont il n'est point instruit. Sa fureur se proportionnera néanmoins, à la grandeur du dieu qu'il croit intéressé dans la querelle. Et comme il sait que ce dieu est tout-puissant et que tout lui est permis, il ne mettra point de bornes à sa propre haine, à sa férocité : il les regardera comme des effets légitimes du zèle que son dieu doit exciter dans ses adorateurs. Voilà pourquoi les guerres de religion sont les plus cruelles de toutes. En un mot, toute âme en qui le fanatisme religieux n'a point éteint les sentiments de l'humanité, est brûlée d'indignation et déchirée de pitié à la vue des barbaries, des perfidies et des tourments recherchés que la fureur religieuse a fait inventer aux hommes. Ce fut communément au nom de Dieu et pour venger sa gloire que les plus grands forfaits se sont commis sur la Terre. Si je parcours la Terre en demandant à chacun de ses habitants ce qu'il pense de la bonté, de la justice, de la douceur, de la sociabilité, de l'humanité, de la bonne foi, de la sincérité, de la fidélité de ses engagements, de la reconnaissance, de la pitié filiale, etc, sa réponse ne sera point équivoque : chacun approuvera ces qualités, il les jugera nécessaires, il en parlera avec éloge. Mais si je lui demande, ce qu'enseignent les prêtres, ce que disent les lois et ses souverains, ce que ses usages demandent de lui : jamais nous ne pourrons nous entendre, jamais nous ne tomberons d'accord sur rien. "
Free thought --- Superstition --- Libre pensée --- Superstitions --- History --- Sources --- Histoire
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Superstition --- Fear --- Philosophy and religion --- Superstitions --- Peur --- Philosophie et religion --- Philosophy --- Philosophie --- Spinoza, Benedictus de, --- Spinoza, Benedictus de, - 1632-1677
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Malgré de constants progrès techniques et scientifiques, nos sociétés restent des sociétés de croyances. Les rumeurs, les idéologies, les superstitions restent intimement ancrées dans notre vie quotidienne, alors même que la diffusion des connaissances scientifiques gagne chaque jour en importance. Comment résoudre ce paradoxe : nous accordons de plus en plus notre confiance à la science, tout en laissant aisément se développer des croyances parfois irrationnelles ? Cet essai se propose d'examiner ce paradoxe, propre à nos sociétés modernes, en mobilisant des exemples aussi divers que le mythe du Père Noël, les légendes du 11 septembre 2001, une psychose collective qui gagna la ville de Seattle dans les années 50, le processus d'adhésion à une secte... Quoique sensiblement hétéroclites, toutes ces illustrations peuvent être ramenées à la question de l'émergence et de la disparition des croyances collectives. Quels processus mènent à leur avènement ou à leur abandon ? Gérald Bronner nous fournit une première approche de ces questions épineuses sur la base d'expérimentations inédites en sciences sociales.
Social psychology --- Opinion (Philosophy) --- Plausibility (Logic) --- Superstition --- Psychologie sociale --- Opinion (Philosophie) --- Vraisemblance --- Superstitions --- Belief and doubt --- Group identity --- Social Psychology --- Collective Beliefs
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Christian special devotions --- anno 1200-1499 --- Western Europe --- Amulets --- Writing --- Amulettes --- Ecriture --- History --- Histoire --- 091:133 --- Handschriften i.v.m. occulte wetenschap --- 091:133 Handschriften i.v.m. occulte wetenschap --- Chirography --- Handwriting --- Language and languages --- Ciphers --- Penmanship --- Archaeology --- Demonology --- Magic --- Superstition --- Witchcraft --- Charms --- Talismans --- Amulets - Europe, Western - History - To 1500 --- Writing - Europe, Western - History - To 1500
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A fresh examination of one of the most contentious issues in runic scholarship - magical or not? The runic alphabet, in use for well over a thousand years, was employed by various Germanic groups in a variety of ways, including, inevitably, for superstitious and magical rites. Formulaic runic words were inscribed onto small items that could be carried for good luck; runic charms were carved on metal or wooden amulets to ensure peace or prosperity. There are invocations and allusions to pagan and Christian gods and heroes, to spirits of disease, and even to potential lovers. Few such texts are completely unique to Germanic society, and in fact, most of the runic amulets considered in this book show wide-ranging parallels from a variety of European cultures. The question of whether runes were magical or not has divided scholarship in the area. Early criticism embraced fantastic notions of runic magic - leading not just to a healthy scepticism, but in some cases to a complete denial of any magical element whatsoever in the runic inscriptions. This book seeks to re-evaulate the whole question of runic sorcery, attested to not only in the medieval Norse literature dealing with runes but primarily in the fascinating magical texts of the runic inscriptions themselves. Dr MINDY MCLEOD teaches in the Department of Linguistics, Deakin University, Melbourne; Dr BERNARD MEES teaches in the Department of History at the University of Melbourne.
Runes. --- Amulets. --- Magic. --- Inscriptions, Runic. --- Runic inscriptions --- Inscriptions, Norse --- Runes --- Magick --- Necromancy --- Sorcery --- Spells --- Occultism --- Archaeology --- Demonology --- Magic --- Superstition --- Witchcraft --- Charms --- Talismans --- Futhark --- Futhorc --- Futhork --- Runic alphabets --- Alphabet --- Paleography --- Inscriptions, Runic --- Germanic Groups. --- Magic Objects. --- Magical Inscriptions. --- Magical Texts. --- Medieval Norse Literature. --- Runic Alphabet. --- Runic Amulets. --- Superstitious Rites.
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